Du är här

Så jobbar vi

Du som assistent är viktig och vi vill att Du ska trivas och utvecklas på din arbetsplats hos oss. Vi erbjuder därför våra anställda utbildning, handledning, aktiviteter och har subventionerad friskvård.

Arbetet som assistent

Våra lokalkontor med uppdragsansvariga finns till för Dig och här har du din egen kontaktperson som också ansvarar för uppdragsgivaren som Du arbetar hos. Våra kontor är också en mötesplats dit Du är välkommen för att ta en fika eller prata en stund.

Olivia vill vara en god arbetsgivare och vi har därför kollektivavtal hos Almega – Vårdföretagarna där Kommunal är assistentens partner.

Tillsammans bidrar vi till att öka möjligheterna och livskvaliteten för våra kunder!

Den personliga assistentens yrkesroll
Det innebär stort ansvar men också stor frihet att vara personlig assistent åt en människa med funktionsnedsättning. Assistentens uppgift är att vara länken mellan de begränsningar som funktionsnedsättningen innebär och ett normalt liv.

Uppdragsgivarens funktionsnedsättning, ålder, personlighet, bakgrund och familjeförhållande varierar starkt. Varje hem, varje funktionshinder och varje människa är olika. Det enda de har gemensamt är att de har behov av och lagstadgad rätt till personlig assistans för att få en förbättrad livssituation och i möjligaste mån leva ett liv som andra.

I begreppet personlig assistent ligger att det ska vara fråga om ett personligt stöd, som ger personer med funktionsnedsättning ökade möjligheter till ett självständigt liv. Personlig assistans ska i möjligaste mån garantera en kontinuitet i stödet och därmed en trygghet för uppdragsgivaren och dennes närstående. Uppdragsgivaren ska ha stort inflytande över när och hur hjälpen ska ges och kunna bestämma över sin livssituation.